niedziela, 29 lipca 2012

Falafle

Falafel ma u mnie długą tradycję. Zawsze lubiłem jedzenie na mieście czyli np. kebab. Lecz kiedy się z orientowaliśmy jak są traktowane zwierzęta po to żeby zaspokoić swoją potrzebę zacząłem szukać alternatywy i idealną odpowiedzią był właśnie falafel. Kotlecik, który swoje narodziny miał w krajach arabskich  a zrobiony przeważnie z ciecierzycy, która ma mnóstwo białka. Dla porównania znalazłem fajną stronkę gdzie można zobaczyć jak różnią się pod względem wartości odżywczych ciecierzyca oraz baranina:

Wartości odżywcze:
Baranina(100g)
Cieciorka w puszcze (100g)
Kalorie:
795 kcal
104 kcal
Energia:
3334,6 kJ
435,1 kJ
Białko:
3,8 g
4,9 g
Węglowodany:
0 g
15,1 g
Cholesterol:
102 mg
0 mg
Tłuszcz:
82 g
2 g
Błonnik:
0 g
3,3 g
Dane zaczerpnięte z tej strony .

Jak widać dużo lepiej wygląda falafel a wcale nie jest gorszy mięso, moim zdaniem jest dużo lepszy.
Natrafiłem na niego tu i od razu dodałem do ulubionych. Co nie którzy na pewno powiedzą, że wręcz się w nich zakochałem ;) To do rzeczy. Ja zazwyczaj robię z podwójnej porcji :)

Składniki:

1 puszka ciecierzycy ( 400 g)
2 nieduże cebula
2 ząbek czosnku
pół pęczka natki pietruszki
1/2 łyżeczki kuminu
1/2 łyżeczki kolendry
1/2 łyżeczki soli
1/3 łyżeczki cynamonu
szczypta pieprzu cayenne
ok. 5 łyżek mąki
olej do smażenia

Zamiast kuminu, kolendry można dodać Garam Masala.

Cieciorkę blendujemy tak aby powstała papka. Do blendera również wrzucamy cebule i czosnek i rozdrabniamy. Dodajemy resztę przypraw i mieszamy. Na koniec dodajemy tyle mąki aby całość nam się nie rozpadała, tak abyśmy bez problemu mogli zrobić małe kotleciki jak te :


Kotleciki smażymy na oleju ( może być głęboki, ale nie koniecznie) aż zbrązowieją.






5 komentarzy:

  1. Porównanie imponujące! Mi właśnie bardzo brakuje kebaba, muszę w najbliższym czasie przyrządzić ten falafel.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli brakuje CI falafla to tak naprawdę możesz sobie zrobić różnego rodzaju kotleciki do tego warzywka i w tortille. Wtedy masz to co najbardziej lubisz a przede wszystkim smaczne :) Tak naprawdę to gdzie nie spojrzysz falafel jest sprzedawany w prawie każdym "Kebabie" jako danie wege, tylko wiadomo, że różnie z jakością ...

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha! Zrobiliśmy dzisiaj zgodnie ze wskazówkami mistrza Przemka :D

    OdpowiedzUsuń

Wizyty

free counters